הסנה הבוער – שני ניתוחים לשירו של יחיאל מוהר "מול הר סיני" – אמנון צפריר ז' 6 / גיל ניסים ז' 6

מול הר סיני / יחיאל מוהר

לא אגדה, רעי
לא אגדה, רעי,
ולא חלום עובר,
הנה מול הר סיני
הנה מול הר סיני
הסנה, הסנה בוער.

והוא לוהב בשיר
בפי גדודי בנים
ושערי העיר
ביד השמשונים.

הו שלהבת יה – עיני הנערים,
הו שלהבת יה ברעם המנועים.
עוד יספר על זה היום, אחי,
בשוב העם אל מעמד סיני.

המשורר מתייחס לפשט הכתוב ו"משאיל" ממנו את הסיפור על הסנה הבוער. היצירה משתמשת בפרשנות חדשה משל וטוענת שהסנה בוער עד היום, זאת אומרת שעדיין השתלשלות האירועים משפיעה עלינו ותשפיע עלינו בעתיד. הפרשנות הייחודית שמוסיף המשורר ליצירה עצמה, שנכתבה על מבצע סיני, היא שהסנה נותן כח ומחזק עכשיו (1956) את חיילי צה"ל בדיוק כפי שחיזק את משה…זו לא אגדה ולא חלום…האם עיניו חוזות את התגלות ואת הסנה עצמו והוא מתלבט האם להאמין לעיניו או לא. לולא האמין אולי לא היה קורה מה שקרה. (אמנון)

בחרתי ביצירה זו מפני שהיא מדברת על תקומתו של עם ישראל. מבחינת הכותב הסנה הוא סמל של שחרור עם ישראל, הוא התחלה ל החירות של עם ישראל.משה קיבל את האות הזה שבעצם עדיין נמצא אצלנו בלב ונחרט בעפרה של מדינת ישראל… (גיל)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s